Een volgende stap in de bedrijfsstrategie die zich richt op meer CO2 besparende en minder milieubelastende brandstoffen. Met dat doel neemt brandstoffenleverancier Den Hartog deel aan het Nederlands-Belgisch consortium dat ‘de eerste rendabele olie-uit-plasticfabriek’ gaat bouwen.

Krachtige combinatie
Het Nederlands-Belgisch consortium bestaat uit aannemer en technisch dienstverlener Joh. Mourik en dochteronderneming Petrogas, Den Hartog BV en de Belgische afvalverwerker RenaSci. Met Mourik dat met zijn bedrijfsdivisie BlueAlp het patent heeft op het nieuwe plastic-naar-olie-procedé, Petrogas dat als ontwerp- en constructiebureau voor de olie- en gasindustrie instaat voor de bouw van de nieuwe fabriek, RenaSci dat verstand heeft van afvalverwerkingsconcepten, en Den Hartog voor het vermarkten van het eindproduct. In dit geval is dat diesel die voldoet aan de EN590 norm.

Bewezen technologie
De nieuwe recyclingfabriek die verrijst op het terrein van RenaSci in Oostende, gaat vanaf volgend jaar olie winnen uit moeilijk te verwerken plasticsoorten, met dus als eindproduct CO2-uitstoot besparende diesel. Deze plastics, zoals landbouwplastics en folies, worden nu nog verbrand of gestort. De BlueAlp-technologie heeft zich al bewezen in een proeffabriek in Zwitserland. Jaarlijks komt er totaal 120.000 ton afval binnen in Oostende dat wordt gescheiden voor hergebruik. De olie-uit-plasticfabriek maakt deel uit van een overkoepelend afvalverwerkingsecosysteem. De “olie uit plastic“ fabriek in Oostende heeft op jaarbasis een verwerkingscapaciteit van 21.000 ton afvalplastic dat anders moet worden verbrand of gestort.

Bedrijfsstrategie
Het concept is zo interessant omdat van al het afval dat er binnenkomt weer een product wordt gemaakt, daarmee verder invulling gevend aan de bedrijfsstrategie van Den Hartog die zich richt op meer CO2 besparende en minder milieubelastende brandstoffen.

Milieubelasting minimaliseren
Deze brandstoffen zal een plek krijgen in de CO2 Saving Diesel-lijn van Den Hartog. Binnen deze lijn zijn meerdere CO2 besparende brandstoffen te vinden waaronder ook hoge blends biodiesel die aan alle normen voldoen. Deze brandstoffen kunnen tot 89% CO2 beparen. Afnemers van deze uitstoot besparende ‘diesel’ zijn met name partijen in de business-to-business markt: Vooral bedrijven die moeten scoren op MKI-waardes (Milieu Kosten Indicator) en bedrijven die scherp sturen op CO2 besparing. Voorbeelden zijn transportbedrijven en wegenbouwers.

Voor meer informatie ga naar www.denhartohbv.com